15 maanden

Potvissen zijn seksueel volwassen rond hun 25ste en keren dan terug naar de gematigde en tropische wateren om zich voort te planten. Elke 3 tot 6 jaar worden er jonge potvissen geboren na een zwangerschap van wel 15 maanden!

Hun langzame voortplanting maakt het voor potvissen moeilijk om zich van exploitatie te herstellen. Een recente schatting van het aantal potvissen wereldwijd – door erkend wetenschapper Hal Whitehead – zet het totaal op 360.000 potivssen, veel minder dan het vaak genoemde aantal 1 of 2 miljoen. De enige zekerheid is dat na een eeuw walvisjagen hun aantal nog lang niet zijn hersteld sinds het verbod op de walvisjacht van kracht werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voortplantingscapaciteit
Jongen worden elke 3 - 6 jaar geboren. De draagtijd is 14 - 15 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15 maanden

Potvissen zijn seksueel volwassen rond hun 25ste en keren dan terug naar de gematigde en tropische wateren om zich voort te planten. Elke 3 tot 6 jaar worden er jonge potvissen geboren na een zwangerschap van wel 15 maanden!

http://oceans.greenpeace.org/nl/nieuws/ontmoet-de-potvis?mode=send
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14-15 maanden.

Elke 3 tot 6 jaar wordt er een jong geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paartijd van de potvis op noordelijk halfrond is meestal in juni; draagtijd 14-15 maanden;
één keer in drie jaar 1 kalf (zelden tweelingen) dat ongeveer..